zaterdag 27 november 2010
Kader Gürbüz hete Doktor met Boma in F.C. De Kampioenen @ Vlaamse Actrices
Kader Gürbüz als hete Doktor met Balthasar Boma(Marijn Devalck) in F.C. De Kampioenen.
http://rapidshare.com/files/132628281/Kadar_Gurburz_FC_de_kampioenen_sexy_nymfomane_doctor-divx.avi
Kadèr Gürbüz (29 juli 1969) is een Vlaamse actrice en babe met een Turkse roots.
Ze studeerde aan het conservatorium in Gent. Daarna begon ze bij VT4 als omroepster. Haar bekendste rol is die van dokter Mihriban Ateş in Flikken.
Bij de jeugd is ze vooral bekend als Birgit Baukens uit W817.
Kadèr Gürbüz speelde gastrollen in De Kotmadam (Maya), Spoed (moeder), Aspe (Diana Heydens), Witse (Julie Deboeck), En daarmee Basta! (Heidi) en Mega Mindy (Rebecca De Rien De Rien).
Ook was ze te zien in Het Swingpaleis en Thuis, als Meester advocate Karin Baert.
Bij Life!tv presenteert Kadèr Gürbüz ‘Life!tv Gezondheid’ en ‘Life!tv Vakantie’. Behalve op televisie kan je haar ook naakt op de planken zien. In het theater speelde ze onder meer in de KNS, bij Arca en voor het Ballet van Vlaanderen. Verder speelde ze een naakt rol in de serie Jes.
Televisie
Reeksen
* Chez bompa lawijt (1994) - Dudu
* W817 - Birgit Baukens (1998-2003)
* Flikken (1999) - Mihriban Ates (1999 tot 2009)
* Thuis - Meester Baert (2000, 2002, 2004, 2005)
* De Blote Belg (2001) - Secretaresse
* Snapshot (2002) - Catherine
* Het Swingpaleis - panellid (2003-2005)
* 10 jaar leuven kort (2004)
Gastrollen
* "De Kotmadam"
o Waarzegster (1993) - Maya
* "Niet voor publikatie"
o Lange vingers (1994) - Titiana (aflevering # 2.9) (20 maart 1994)
* "F.C. De Kampioenen"
o Psychoboma (2002) - Dokter Helga Botermans (aflevering # 12.7) (19 januari 2002)
o Pol in de put (2004) - Leidster van lachtherapie (aflevering # 14.12) (21 februari 2004)
o Verslaafd (2005) - Dokter Helga Botermans (aflevering # 16.3) (17 december 2005)
* "Aspe"
o Blauw Bloed (2004) - Diana Heydens (aflevering # 1.6) (19 maart 2004)
* "Spoed"
o De 'SM' (2004) - Moeder (12 januari 2004)
* "Witse"
o De dorpsgek (2006) - Julie Deboeck (26 maart 2006)
Vlaamse actrices voelen steeds meer gêne om voor de camera's uit de kleren te gaan. Daarom laten ze zich voor pikante scènes vervangen door stand-ins. 'Maar ook die zijn moeilijk te vinden', zegt Kris De Meester van Casting Studio.
Voor een bekende Vlaamse dramareeks zoekt het Gentse bureau Casting Studio een dame om mee te spelen in enkele naaktscènes. 'Geen erotiek', benadrukt het rekruteringskantoor in een opvallende vacature.
Van de gelegenheidsactrice, die geen woord zal zeggen, wordt alleen verwacht dat ze in evakostuum opdraaft. Ze wordt in een zwembad aangevallen door een man. 'Aangezien de scène zich onder water afspeelt, heb je bij voorkeur voldoende zwemervaring en geen watervrees', staat nog in de oproep.
Herkenbaar in beeld
Misschien meer dan watervrees zullen de vrouwen hun schroom moeten overwinnen om uit de kleren te gaan en herkenbaar in beeld te komen. 'Zulke dames zijn inderdaad heel moeilijk te vinden', bevestigt Kris De Meester van Casting Studio. Hij moet in drie dagen een slanke jongedame met cupmaat B of C vinden, het liefst zonder tatoeëringen.
De 'professionele' vergoeding, die wordt beloofd in de advertentie, kan misschien kandidates overtuigen. 'Naaktscènes worden beter betaald dan andere rollen. Vergoedingen variëren doorgaans van 250 tot 10.000 euro', zegt De Meester.
Opmerkelijk: de naaktactrice moet de hoofdrolspeelster uit de Vlaamse dramareeks vervangen. Die weigert de blootscène zelf te spelen. 'De praktijk met invallers komt steeds vaker voor', merkt Kris De Meester.
Schroom speelt een rol, maar ook de vrees dat de beelden een eigen leven gaan leiden op het internet. Zo ervaart actrice Kadèr Gürbüz, die eerder dit jaar haar borsten toonde in Code 37 en Jes, het toch. 'Tien jaar geleden verscheen je naakt op tv en dat was het. Nu duiken die beelden onmiddellijk op YouTube op en blijven ze je achtervolgen. De consequenties zijn groter.'
Google de naam van Kadèr Gürbüz en u krijgt een waslijst van links naar filmpjes. Andere sites specialiseren zich in beeldmateriaal van bekende Vlaamse mokkels, zoals ze oneerbiedig worden genoemd. U kunt er Marie Vinck in volle glorie bewonderen in De Rodenburgs, Maaike Neuville in Van vlees en bloed en Veerle Baetens in Code 37. De stomende seksscène tussen Ann Ceurvels en Herbert Flack in Diamant - intussen al bijna vijftien jaar oud - vond eveneens de weg naar het internet.
Kadèr Gürbüz begrijpt actrices die daarom weigeren uit de kleren te gaan. 'Dan ga je beter naakt in Playboy staan: daar word je nog voor betaald. In Vlaanderen krijgt een actrice geen cent extra voor een stukje bloot. Neem daarbij het besef dat de beelden op ongepaste momenten opduiken in de media. Zoals bij Maaike Neuville: in Villa Vanthilt werd de bedscène uit Van vlees en bloed zonder boe of bah herhaald. Tot haar eigen verbazing.'
Met die negatieve ervaringen in het achterhoofd nemen actrices tegenwoordig geen risico's meer. Soms kunnen regisseurs ook niet anders dan werken met stand-ins. 'Zo zullen in de verfilming van het boek Wij van Elvis Peeters de minderjarige acteurs worden vervangen in de expliciete scènes', aldus Kris De Meester.
Allochtone vrouwen in groep naar 'Turquaze': 'In Turkse films meer bloot'
Een honderdtal allochtone vrouwen en ook enkele mannen, keken in zaal 1 van Studio Skoop samen naar de Gents-Turkse film 'Turquaze'. 'In Turkse films is er meer bloot te zien', klonk het achteraf bij de koffie. Kadèr Gürbüz vertelde onlangs nog dat Vlaamse actrices steeds minder naakt gaan in Vlaamse films.
Goed honderd ouders van allochtone jongeren kregen via de brughoofden van de stadsscholen de kans om gistermorgen in groep naar Turquaze te gaan kijken. Voor een aantal van hen was het de eerste keer dat ze naar de bioscoop gingen: 'Onze kinderen doen dat wel al, maar zelf doen we dat zelden', klonk het tijdens een informele nabespreking.
Tijdens de voorstelling ging de applaus- en lachmeter wel een paar keer de hoogte in: op het moment dat hoofdrolspeler Timur, die zich vernederd voelt door zijn toekomstige schoonmoeder, zegt: 'Kom, we zijn hier weg, ik moet thuis nog een schaap gaan slachten in mijn badkuip.'
Ook luidop gelach als actrice Tine Embrechts, nadat ze van haar zus te weten gekomen is dat haar Turkse vriend besneden is, die vriend ook begroet met 'Ha, propere jongen'.
De vrouwen hadden al evenmin problemen met de enkele vrij- en naaktscènes: 'Ze zijn kort, en eigenlijk zie je niet echt iets. Naaktscènes in Turkse films zijn vaak veel explicieter, hoor.'
'Het is een mooie film, maar wel een beetje traag. In Turkse films zit meer actie en naakt. Maar wel mooi, ja. En we vinden het ook goed dat ook de clichés aan de andere kant getoond worden: zo zie je dat de Vlaamse Sarah in Turkije wel met open armen ontvangen wordt door de moeder van Timur', zegt Fatiha van de Feniksschool aan de Brugse Poort.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten